Ülkemizde
üstün yetenekli çocuk olmak şans mı, şanssızlık mı ve biz kimiz?
Biz üstün
yetenekli çocuk annesi olan 2 anneyiz. Üstün yetenekli çocuk yetiştirmenin
keyifli anlarının yanında hiç de azımsanmayacak zorluklarını yaşayan kişiler
olarak diğer annelere yardım etmek, bilgi paylaşımında bulunmak, sorunlarımıza
çözüm bulmak amacı ile bir aile platformu oluşturmaya karar verdik.Peki neden?
Nüfusumuzun %
2 si “üstün yetenekli “ kişilerden oluşuyor fakat buna karşı ülkemizde üstün
yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik çok az şey yapılıyor.”Farklı” olan bu
çocuklar doğru anlaşılmadığı ve doğru yönlendirilmediği takdirde çoğu zaman
tembel, anormal,yaramaz ,dikkatsiz ve ya yeteneksiz damgası yiyerek eğitimini
yarıda bırakmak zorunda kalabiliyor. MEB yeni düzenlemeler ile üstün yetenekli
çocuklara destek eğitimi yapacağını belirtse bile, destek eğitim odalarında ve
okulların mevcut kadrolarında sıkıştırılmış eğitimler yeterli olmuyor. Buna
ilave olarak da resmi kurumlardan gerekli desteği bulamayan veliler çoğu zaman
başvurdukları özel kurumlardan da maddi ve manevi zarara uğrayabiliyorlar. Bunu
bizzat deneyimlediğimiz gibi birçok velinin de aynı durumda olduğunu üzülerek
görüyoruz. Bazı velilerin memnun kaldığı üstün yetenekli çocuklara hitaben
yapılan atölye çalışmaları ise genellikle çocuklar için yeterli olmamaktadır.
Üstün yetenekli çocuklar için gerekli olan müzik, sanat ve spor alanlarında ise
eğitim yok denecek kadar azdır. Facebook grubumuzda üyelerimiz sık sık
çocuklarının eğitimlerinde yaşadığı sıkıntıları paylaşmaktadır. Aşağıda bununla
ilgili 2 örnek mevcuttur.
Bir
grup üyemiz çocuğu ile ilgili şu durumu paylaşmıştır:
“Bizim için ödev tam bir kabus.Bu günümüzden örnek
vereyim. Sabah elinde “100 adımda bilim” kitabıyla kahvaltıya oturdu. Kahvaltı
sonrasında “zihni sinir projeler” kitabını büyük bir keyifle inceledi. Bir
proje de kendisi çizdi. Basket kursuna gitti. Geldiğinde çok yorgun olduğunu
ödev yapamayacağını söyledi, ancak bu esnada “icatlar” kitabını okudu. Elinde
bir kağıt kalem fizik kimya birleşiminden iki proje daha çizdi. Ödevini
hatırlattıkça başka başka kitaplar okudu. Sonrasında ikna oldu tek işlem
yapmadan matematiği kafasında çözerek sonuçlarını yazdı. İşlem yap oğlum
dediğimde tepki gösterdi. Okuldaki mutlu bir anınızı yazın ödevine yok yazdı. Enerji tasarrufuna ilgili
ödeve kimyasal formüller kullanarak şekiller çizdi su olmazsa karbondioksit
olur kuraklık olur anlamına gelen bir proje çizdi vb…En büyük problemimiz yazı
yazmak .Okula düz yazı yazmayı bilerek gitti. El yazısına öğretmeni tarafından zorlandı, tepki gösterdi. Öğrendi ama yazı yazmayı bıraktı. Ödevleri gereksiz tekrarlar olarak görüyor ve sınıfta da yazı yazmayı redddiyor. 10 kıta İstiklal Marşı ezberle ödevini çok sevdi ezbere biliyordum dedi. Tüm kıtaların anlamlarını araştırdı özenle, bir çıktı alıp çantasına yerleştirdi. Osmanlı devletini kimler yönetiyordu sorusuna padişah vezir ve sultanlar yanıtını verdi. Sultanlar kelimesini bir türlü kaldırtamadım, o zaman kadın ya da hatunlar diyebiliriz dedi. Bugün ödev okuması gereken "boz sıpa" kitabını okumayı red etti. Yatarken rahatsız oldu birlikte tiyatrolandırarak okuyalım dedi. Bütün kitabı bana okuttu. Ödevlerinin bitmesinin rahatlığı ile uyudu.
Diğer bir grup üyemiz anaokulunda yaşadığı şu durumu paylaşmıştır:
Oğlum 2 yaşında kendince resim yapmaya başladı. Ancak renkleri ögrenmek konusunda inatçıydı. Sürekli siyah boya kullaniyordu. Renkli yapmasını istedigimde kabul etmiyor bildigini okuyordu. 3,5 yasinda yuvaya gönderdim. 3 gun sonra eve geldiginde yuvaya gitmek istemediğini, yuvada kurallar olduğunu onun özgürlük istedigini söyledi. Ozellikle resimlerinde renk kullanmasi icin baskı yapıldığını fakat bunu istemediğini belirtti. Ben de öğretmenleriyle konuştum, oğlumun surekli siyah tercih ettigi icin (giysileri için de gecerliydi) depresif olmasindan endise ettiklerini soylediler. Ama hayir oğlum mutlu bir cocuktu. Ben renk konusunda israr edilmemesini istedim. Zor da olsa format dışı uygulamayi kabullendiler. Gerci farketmeyecekti, oğlum kararlari konusunda dirençlidir daima. Sonuc olarak siyah boyayla yapilan ciziktirmeler yavas yavas muhtesem kara kalem tablolara dönüştü. Halen renk kullanma konusunda hevessiz olsa da özellikle Van Gogh tablolarini taklit etmekten keyif aliyor.”
Bu 2 örnekde de velilerimiz çocukları için uygun yolları kendileri bulmuşlardır. Bazı çocuklarımızın aileleri ise uygun yolları bulamamakta, sonuç olarak okulda uyumsuzluk yaşayan çocuğun tasdiknamesi verilerek okuldan uzaklaştırılmaktadır. Ne kadar acıdır ki geleceğimiz için bu kadar önemli olan potansiyeller anlaşılamadıkları için harcanmaktadır. Aile ve çocuk hak ettiği eğitimi alamadığı gibi çoğu zaman okul idaresi tarafından kötü davranışa maruz kalmaktadır.
Diğer bir grup üyemiz anaokulunda yaşadığı şu durumu paylaşmıştır:
Oğlum 2 yaşında kendince resim yapmaya başladı. Ancak renkleri ögrenmek konusunda inatçıydı. Sürekli siyah boya kullaniyordu. Renkli yapmasını istedigimde kabul etmiyor bildigini okuyordu. 3,5 yasinda yuvaya gönderdim. 3 gun sonra eve geldiginde yuvaya gitmek istemediğini, yuvada kurallar olduğunu onun özgürlük istedigini söyledi. Ozellikle resimlerinde renk kullanmasi icin baskı yapıldığını fakat bunu istemediğini belirtti. Ben de öğretmenleriyle konuştum, oğlumun surekli siyah tercih ettigi icin (giysileri için de gecerliydi) depresif olmasindan endise ettiklerini soylediler. Ama hayir oğlum mutlu bir cocuktu. Ben renk konusunda israr edilmemesini istedim. Zor da olsa format dışı uygulamayi kabullendiler. Gerci farketmeyecekti, oğlum kararlari konusunda dirençlidir daima. Sonuc olarak siyah boyayla yapilan ciziktirmeler yavas yavas muhtesem kara kalem tablolara dönüştü. Halen renk kullanma konusunda hevessiz olsa da özellikle Van Gogh tablolarini taklit etmekten keyif aliyor.”
Bu 2 örnekde de velilerimiz çocukları için uygun yolları kendileri bulmuşlardır. Bazı çocuklarımızın aileleri ise uygun yolları bulamamakta, sonuç olarak okulda uyumsuzluk yaşayan çocuğun tasdiknamesi verilerek okuldan uzaklaştırılmaktadır. Ne kadar acıdır ki geleceğimiz için bu kadar önemli olan potansiyeller anlaşılamadıkları için harcanmaktadır. Aile ve çocuk hak ettiği eğitimi alamadığı gibi çoğu zaman okul idaresi tarafından kötü davranışa maruz kalmaktadır.
Hedefimiz
Üstün
yetenekli çocukların ailelerini bu konuda bilinçlendirmek. Bu şekilde ailelerin eğitim süreçlerine daha
etkin katılımını sağlamak, donanımlı , yetkin anne-babalar olabilmelerine imkan
vermek bununla birlikte verimli,
sağlıklı, mutlu ve kendini gerçekleştirebilmiş çocuklar yetiştirmek.
Çocuğumuza zeka testi
yaptırdık ve üstün yetenekli çıktı, şimdi ne olacak?
İşin bundan
sonrası gerçekten zor, çünkü bu konuda velilerin kafası oldukça karışık. Biz de
tam bu alanda ailelere uzmanlarımızla ve
deneyimlerimizle yardımcı olmak istiyoruz.
Neler
yapacağız?
Şubat ayında
ilk veli toplantımızı gerçekleştireceğiz. Uzman sunumunun ardından veli
sıkıntıları, eğitim süreçlerinde yaşanan zorluklar vb. aklınıza gelebilecek her
türlü konuda veli paylaşımları olacaktır. Velilerimizin sorduğu sorular uzman
tarafından cevaplanacak ve deneyimler paylaşılacaktır. Toplantılarımız tüm
anne-babalara açık ve ücretsiz olacak, isteyen herkes katılabilecektir.
Çocuğuna test yaptırmış olan anne babaların yanında bu konuya ilgi duyan,
çocuğuna test yaptırıp yaptırmamak konusunda kararsız olan veya sadece destek
vermek isteyen diğer anne babaları da toplantımıza bekliyoruz.
Thomas JEFFERSON’un dediği gibi “en
büyük eşitsizlik , eşit olmayanlara eşitmiş gibi davranmaktır”.
Üstün
yetenekli çocukların topluma faydalı insanlar olabilmeleri için bilinçlenmiş
ebeveynlere ve üstün yetenekli çocuklara uygulanan özel eğitime ihtiyaç vardır.
Bu aynı zamanda anayasal bir haktır. Bu oluşumda bize destek olmak
isteyenleri mutlaka facebook grubumuza üye olmaya davet ediyoruz. Yaşamı farklılıkları ile kabul eden herkesin
desteğini bekliyoruz, sevgilerimizle…
Facebook grup
adresi :https://www.facebook.com/groups/potansiyellicocuklarinyakinlari/
Twitter
adresi :ÜYÇ AİLE PLATFORMU @UYCAP
Email :
flzgnsr@gmail.com
(eğitim yeri,
saati daha sonra duyurulacaktır)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder